Yoga mot stress

Vi vet at stress ikke er bra for kroppen, det kan rett og slett gjøre oss syke. Allikevel stresser vi rundt i Desember for å handle julegaver. Yoga kan brukes som et verktøy for å håndtere stress, og for å øke vitalitet og velvære. Det viser seg faktisk at bare et par yogatimer kan påvirke hjerterytmen din bedre. Dette gir deg mulighet til å bedre håndtere stressede situasjoner.

En amerikansk forskning fra Psychology today estimerer at 80- 90 % av alle legebesøk er stressrelatert. Det kom også frem at under 3 % av legene snakker med pasientene sine om hvordan håndtere stress. Globalisering gjør at vi påvirkes av hverandre over landegrensene mer enn noen gang før. Stress er i hele verden. Det er ikke vanskelig å se at vi har stress også her i Norge. Hvis du tar en tur rundt i Oslos gater, kan du se fint dekorerte julegater som gjør det hyggelig å gå ut i vintermørket. Dessverre kan du også se folk som stresser rundt for å shoppe julegaver. Julegaver er såklart hyggelig, men vi lever i et forbrukersamfunn. Vi blir oppfordret til å kjøpe produkt etter produkt. Du ser reklameplakat på reklameplakat. Vi blir bombardert med reklame om hvilke julegaver vi skal kjøpe. Dette kan skape stress, dersom du lar deg påvirke naturligvis.  

Dr. Marlynn Wei har skrevet boken “Harvard Medical School Guide to Yoga”. Her beskriver hun yogaøvelser som er forsket på at fungerer. Hun snakker om pusteteknikker, posisjoner og effekten av å gjøre yoga for å ta vare på seg selv. Ulike typer trening kan også hjelpe mot stress, men det unike med yoga, er at det kombinerer fysisk trening med mindfullness eller pusteteknikker. Vi trener opp bevisstheten og medfølelse for oss selv. Vi øver på å ikke dømme oss selv og andre. Dette er kraftfulle verktøy for å redusere stress fordi vi ofte tenker eller snakker negativt om oss selv. Det fine uttrykke framsnakking ble trendy for noen år siden. Husk at det er like viktig å framsnakke deg selv, som andre. En annen grunn til å ta det med ro er at når du stresser, så påvirker dette også de rundt deg. Hvordan ønsker du å ha det i hverdagen? 

Stress kan sette seg i kroppen din. Med øvelser fra yoga kan vi lære å kjenne etter på kroppen hvordan den har det. For eksempel, er stressnakke et kjent begrep. Du vet helt sikkert hva du har gjort for å få det. Men vet du hva du skal gjøre for å gjøre noe med det? 

Yoga bidrar til å forstå samspillet mellom kroppen og hode. Hvis du har stress i kroppen, har du kanskje stress i hodet også. Eller omvendt. Derfor kan du godt gjøre noen yogaøvelser og være fornøyd med det. Det er kanskje bedre enn å gjøre ingenting. I en yogatime er det alltid noen form for mindfullness eller meditasjon. Dette hjelper med å balansere hode og kropp. Det hjelper lite å ha et perfekt hode, dersom kroppen lider. Like lite hjelper det å ha en frisk kropp dersom hode ikke spiller på lag. Det parasympatiske nervesystemet påvirkers når vi gjør yoga. Det er dette systemet kroppen bruker når det responderer på blant annet stress. Så, hva kan du gjøre? Jeg har beskrevet et par enkle øvelser under, som du kan prøve for en roligere hverdag. Disse øvelsene gir til sammen: Økt blodsirkulasjon, slipper spenninger fra korsrygg og nakke, mer energi,  hjelper mot hodepine, masserer organene og forbedrer fordøyelsen.  

Viparita Karani - Chill ved veggen pose 

 vipparita.PNG 

  1. Legg deg (med en håndflates avstand) inntil veggen, gjerne med en pute under baken. 
  2. La bena hvile inntil hverandre eller med litt mellomrom. Eventuelt fest en stropp rundt begge leggene. 
  3. Overkroppen skal hvile mot gulvet. Eventuelt med en pute under hode. 
  4. Bli her i noen minutter.  

 

BalasanaBarnets stilling 

 balasana.PNG 

  1. Fra sittende på gulvet, ha litt avstand mellom knærne. Legg overkroppen ned mot gulvet. Gjerne med en pute/yogablokk under hode og baken.
  2. La kroppen hvile i stillingen. Armene kan hvile fremover eller langs siden av kroppen.
  3. Bli her i noen minutter.  

 

Pawanmuktasana 

 asana_1.PNG

  1. Start med å ligge på ryggen på gulvet. 
  2. Løft knærne mot brystet, og hold armene rundt knærne. 
  3. Slapp av i skuldrene og hodeLa kroppen hvile i stillingen. 
  4. Bli her i noen minutter.  

Jeg utfordrer deg også til å prøve mindfullness. Prøv 10 minutter hver dag i en uke. Du har vel en time av livet ditt du kan bruke på dette? Det finnes et hav av forskjellige mindfullness- og meditasjonsteknikker. Sjekk på internett eller bruk apper. Finn en du liker. Det er akkurat som mat, du spiser ikke noe du ikke liker. Finn noe som passer for deg. Lykke til! 

Lene  

 

Kilde  

Psychologytoday.com 

Relaterte artikler

Yoga som verktøy i barn og unges hverdag
Yoga som verktøy i barn og unges hverdag
Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×